- Členovia Asociácie televíznych vysielateľov (ATVS) dlhodobo spolupracujú s Radou pre reklamu (RPR), ktorá bola v roku 2023 zapísaná do evidencie ako prvý samoregulačný orgán pre oblasť reklamy na Slovensku.
- V roku 2023 RPR zaevidovala a vyhodnotila voči televíznym vysielateľom 29 sťažností, pričom väčšina sa týkala obsahu reklamy a ochrany maloletých.
- Všetky sťažnosti voči reklame vysielanej televíziami boli však vyhodnotené ako neopodstatnené.
- Asociáciu televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) tvoria televízne stanice skupiny MARKÍZA, JOJ Group a TA3.
V roku 2023 posudzovala RPR 29 sťažností voči šíreniu mediálnej komerčnej komunikácie, ktorá bola odvysielaná v slovenských televíziách. Z toho najviac, až 23 podnetov, obdržala na šírenie vianočnej televíznej reklamy od Slovak Telekom, a.s.. Sťažovatelia namietali hlavne voči slušnosti reklamy a porušeniu pravidiel, ktoré sa týkali jej obsahu a ochrany maloletých. Arbitrážna komisia po posúdení reklamu vrátane jej šírenia vyhodnotila ako etickú a podnety proti televíziám združeným v ATVS ako neopodstatnené.
Predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík zdôrazňuje, že členovia ATVS dlhodobo oceňujú samoregulačný a koregulačný model fungovania v oblasti reklamy. „Je pre nás dôležité, že sme trendsetterom v tejto oblasti. To, že tento záväzok a pravidlá berieme vážne, potvrdzuje aj to, že všetky sťažnosti voči nami vysielanej reklame sa v minulom roku ukázali ako neopodstatnené.“
Výkonná riaditeľka RPR Eva Tiko Rajčáková pripomína, že samoregulačné pravidlá pre oblasť mediálnej komerčnej komunikácie sú pomerne obsiahle a v niektorých prípadoch dokonca prísnejšie ako zákon. „Teší nás, že vysielatelia si ich plne osvojili, dodržiavajú ich a stali sa prirodzenou súčasťou ich reklamnej praxe. Prispievajú tak nielen k ochrane spotrebiteľov, ale aj ku kultivácii reklamného prostredia.“
V troch prípadoch sa sťažovatelia obrátili na RPR aj s podozreniami na skrytú reklamu, šírenie ktorej je v zmysle etických aj zákonných pravidiel zakázané. V podnetoch, ktoré RPR zaevidovala, sťažovatelia za skrytú reklamu považovali napríklad vystúpenie moderátora v spravodajskom príspevku v oblečení konkrétnej značky, ale aj zobrazenie značky tabletu, ktorý moderátor používal pri moderovaní diskusnej relácie, či uvedenie názvu lieku v titulku spravodajského príspevku. Vo všetkých prípadoch boli námietky sťažovateľov vyhodnotené ako neopodstatnené, keďže pri posudzovaní sa nepreukázalo, že namietané konanie by bolo uskutočnené za odplatu či inú protihodnotu alebo by išlo o prezentáciu, ktorá by mala propagačný charakter.
Podpredsedníčka Arbitrážnej komisie RPR Slavomíra Salajová vníma úlohu reklamy ako dôležitú – a to nielen z pohľadu, že napĺňa právo na informácie spotrebiteľov. „Reklama tvorí významnú časť verejného komunikačného priestoru. Je tak pre spoločnosť dôležité, aby bola kultivovaná. Arbitrážna komisia sa pri posudzovaní sťažností na vysielanú reklamu riadi nielen pravidlami Protokolu, ale aj Etického kódexu, pričom berie do úvahy nielen postavenie priemerného spotrebiteľa ale aj ochranu hospodárskej súťaže či dobré meno reklamy.“
V prípade podozrenia na porušenie etických pravidiel vzťahujúcich sa na reklamu alebo jej šírenie sa môžu diváci a diváčky obrátiť na RPR a zaslať jej podnet na preverenie. Ak Arbitrážna komisia po posúdení rozhodne, že reklama porušuje Protokol, vydá pozitívny arbitrážny nález a vyzve šíriteľa, aby šírenie reklamy ukončil, reklamu upravil, prípadne prijal vhodné opatrenie na predchádzanie podobným porušeniam v budúcnosti.