V polovici apríla (15.4.2025) sa uskutočnila odborná konferencia s názvom Mediálne trendy 2025 – Aká je budúcnosť tradičných médií?, ktorá vytvorila priestor pre otvorenú diskusiu o smerovaní slovenských médií. Podujatie zorganizovali TREND Konferencie v spolupráci s portálom Mediálne.sk., pričom rady diskutérov vo veľkej miere zastúpili členovia Asociácie televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS), a teda predstavitelia televízií Markíza, JOJ a TA3. Vo svojich výstupoch ponúkli otvorený pohľad na meniace sa mediálne prostredie, rastúce náklady, lokálnu tvorbu, výzvy v oblasti športových práv či potrebu zachovania kvality a nezávislosti spravodajstva.
Súkromné vs. verejnoprávne televízie
Jednou z najvýraznejších tém diskusie boli hranice zodpovednosti a ambícií medzi verejnoprávnymi a komerčnými médiami. Generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega v tejto súvislosti upozornil, že klasické rozdelenie na verejnoprávne a komerčné televízie postupne prestáva platiť. „Dlhodobo hovorím, že médiá sú súkromné a štátom podporované, keďže aj v STVR je dnes veľká časť komercie,“ zdôraznil s tým, že spoločenskú úlohu často plnia aj komerčné médiá.
Generálny riaditeľ TA3 Ján Svoboda nadviazal kritickým pohľadom na verejné financovanie stratových projektov. „Nemyslím si, že stratový spravodajský kanál v rámci verejnoprávnej televízie by mal byť dobrodružstvom, na ktorý by sme sa mali skladať všetci,“ vyhlásil. Televízia TA3 zároveň vníma svoju úlohu ako lídra v oblasti spravodajstva a označila sa za „trendsettera“ v tejto oblasti.
Dočasný generálny riaditeľ STVR Igor Slanina uviedol, že verejnoprávna televízia funguje dobre, má stabilizované procesy a plní si svoju zákonnú funkciu v podpore a rozvoji umeleckej a kultúrnej scény na Slovensku.
Lokálny obsah a mladé publikum
Silným motívom konferencie bola aj hodnota lokálneho obsahu a jeho schopnosť spájať publikum. Generálny riaditeľ skupiny Markíza a predseda predstavenstva ATVS Peter Gažík poukázal na úspešnú prácu s mladými divákmi. „Podarilo sa nám prilákať k obrazovkám mladých divákov, ktorí už klasickú televíziu nesledovali. Napríklad prostredníctvom seriálu Sľub,“ povedal.
Lokálna pôvodná tvorba sa stáva kľúčovým pilierom programovej stratégie televízií, pričom televízie JOJ a Markíza deklarovali investície do domácich seriálov aj napriek rastúcim nákladom a limitom malého trhu.
V jednom z diskusných panelov rezonovala aj téma influencerov ako samostatného komunikačného kanála a dôležitého nástroja na oslovovanie mladých divákov. Televízie JOJ a Markíza sa zhodli, že spolupráce s influencermi dnes nie sú len trendom, ale strategickou súčasťou marketingu.
Objektivita a politický tlak
Riaditelia televízií Markíza, JOJ, TA3 a STVR sa zhodli na potrebe zachovania objektivity spravodajstva a odmietli tvrdenia o priamom politickom tlaku. Problémom sa však podľa nich stáva dostupnosť politikov do diskusných relácií. Ján Svoboda z TA3 v tejto súvislosti uviedol, že zostavenie originálnej zostavy hostí je čoraz ťažšie: „Každá strana má nejakých dvoch emisárov, ktorých posielajú do diskusií a vyskladať originálnu dvojicu je značný problém.“
Športové licencie
Šport ako obsah, ktorý stále hýbe sledovanosťou, bol ďalšou kľúčovou témou. Televízie JOJ, Markíza aj STVR deklarovali záujem o veľké športové podujatia, napriek astronomicky rastúcim nákladom. JOJ podľa Gregu získala viaceré lukratívne športové práva a spustila druhú športovú stanicu. Gažík z Markízy však upozornil, že predstava športu „zadarmo“ je v súčasnosti ilúziou. TA3 sa do boja o športové práva zatiaľ nezapája, prioritou pre ňu zostáva spravodajstvo.
Pozícia televízií na mediálnom trhu
Konferencia Mediálne trendy 2025 ukázala, že slovenské televízie si uvedomujú meniaci sa kontext – technologický aj spoločenský – a hľadajú cesty, ako si zachovať relevantnosť. Či už cez investície do pôvodného obsahu, dôraz na objektivitu alebo otvorenú reflexiu výziev verejného financovania. Členovia ATVS potvrdili, že budúcnosť tradičných médií má na trhu svoje miesto, no len za predpokladu, že zostanú verné hodnotám, na ktorých boli postavené.